Ön Kayıt Formu
Değerli öğrenci, sayın veli;
Günümüzde yaklaşık 160 bin civarında öğrencinin lise düzeyinde öğrenim gördüğü bir kent olan başkent Ankara, bu öğrencilerin üçte birine yakınını özel liseler bünyesinde bulundurmaktadır. Özel liseler açısından Ankara genelinde en fazla kurumun yer aldığı Çankaya ilçesinde ise yaklaşık 45 bin lise öğrencisi eğitim almakta ve bu öğrencilerin de yarısına yakını özel liseler bünyesinde öğrenim hayatlarını sürdürmektedir. Bir özel lise olarak Varlık Lisesi de Ankara Çankaya ilçesi Ayrancı semtinde faaliyet gösteren bir okuldur. Okulumuzun tarihine ilişkin ayrıntılı bilgilere buradan ulaşabilirsiniz.
Bu rehberde, bir özel lise araştırması içinde olan öğrenciler ile söz konusu öğrencilerin velilerine yönelik okulumuz hakkında temel bilgiler bulunmaktadır.
Kuruluşumuzdan itibaren nitelikli bir eğitim ortamının var olmasına katkı sunmak ve bu şekilde örnek gösterilen ve örnek alınan bir eğitim kurumu olma noktasında yaptığımız çalışmalar ile bu çalışmalarımızdan elde ettiğimiz bilgi, birikim ve deneyimlerimizi paylaştığımız, nihayet bizzat uyguladığımız ve yaygınlaşmasını amaçladığımız felsefe kökenli eğitim anlayışımıza ilişkin daha kapsamlı bilgilere blog sayfamızdaki içeriklerden ulaşabilirsiniz.
Bir Özel Lise Olarak Varlık | Genel Organizasyon
Varlık Lisesi’nde öğrencilerin eğitim hayatlarına ilişkin tüm hususlar, felsefe kökenli bir eğitim anlayışıyla yürütülen Varlık Akademi Projesi (VAP) doğrultusunda Varlık Lisesi Eğitim Koordinatörlüğünce bir bütün olarak organize edilir. Eğitim koordinatörlerimiz bir özel lise olmanın sorumluluğunu tümüyle üstlenen bir anlayışla çalışırlar.
- Varlık Lisesi olarak öğrencilerimizin akademik başarılarının geliştirilmesine ilişkin her konuda öğretmenlerimiz tam sorumluluk üstlenirler. Bu doğrultuda Varlık Lisesi öğretmenleri, sorumlu oldukları öğrencilerin akademik başarılarını geliştirme noktasında gerekli gördükleri ek çalışmaları koordinatörlerimiz denetiminde gerçekleştirerek öğrencilerin ek bir kursa gitme ya da özel ders alma gereksinimlerini tümüyle bertaraf etmekle sorumludurlar.
- Varlık Lisesinde öğrencilerin akademik gelişiminin takibi öğrenci-öğretmen-veli trafiği düzenli toplantı ve görüşmelerle yürütülür.
- Varlık Lisesi öğrencileri, yapılan periyodik toplantılar dışında, bireysel olarak da eğitim hayatlarına ilişkin her konuda öğretmenlerimiz ve koordinatörlerimizle görüşebilir ve kendilerine ilişkin tüm akademik verileri rapor halinde talep edebilirler.
- Varlık Lisesinde öğrenim gören öğrencilerin velileri, koordinatörlerimizle randevu alarak bireysel görüşme yapabilir ve velisi oldukları öğrenci ve/veya öğrencilere ilişkin tüm akademik verileri rapor halinde talep edebilirler.
- Varlık Lisesinde eğitim ve öğrenim faaliyetleri, ders programının yürütülmesinin yanı sıra eğitime ilişkin yapılan çalışmalar ve etkinliklerle de desteklenir. Okulumuzda bilhassa, bizzat öğrencilerimiz ve öğretmenlerimiz tarafından üretilen eğitim ve sosyal sorumluluk projelerinin gerçekleştirilmesine büyük önem verilir. Ayrıca okulumuz bünyesinde eğitimle ilgili konferans, sempozyum vb etkinlikler de gerçekleştirilir. Varlık Lisesi bünyesinde sosyal sorumluluk projeleri kapsamında düzenlenen tüm etkinlikler ücretsiz ve ilgili herkese açıktır.
Varlık Lisesinde Öğrenim Süreci ve Denetimi
Varlık Lisesinde öğrenim süreci ve denetimine ilişkin takip edilen aşamalar aşağıda tablo halinde gösterilmiştir.
Uyarı! Varlık Lisesi Eğitim Koordinatörlüğünün VAP için yürüttüğü çalışmalar kapsamında üretilen bu içerik, telif hakları kapsamında korunmaktadır. İçerik, yazılı izin alınmaksızın kopyalanamaz, başka yere taşınamaz, alıntı yapılamaz, internet üzerinde veya herhangi bir mecrada yayınlanamaz ve kullanılamaz. Telif ihlaline karşı Varlık Lisesi yasal haklarını saklı tutar.
1. HAZIRLIK
1.2. Materyal seçimleri ve hazırlıkları
1.3. Etkinliklerin planlanması
1.4. Ödevlendirme trafiğinin belirlenmesi
1.5. Süreç takip raporlarının düzenlenmesi
1.6. Ölçme-değerlendirme kriterleri
2. TANITIM
2.2. Öğreni amacının bildirilmesi
2.3. Öğreni sürecinin açıklanması
2.4. Öğreni ediniminin belirtilmesi
2.5. Öğreni sonrasının açıklanması
3. ÖĞRENİM
3.2. Verilerin sunulması
3.3. Bilginin açıklanması
------3.3.1. Bilginin nitelik alanı
------3.3.2. Bilginin konumu
------3.3.3. Bilginin bağlamı
------3.3.4. Bilginin önemi
4. ARA RAPORLAR
4.2. Ders katılımı
4.3. Ödev sorumluluğu
4.4. Etkinlik Performansı
4.5. Genel Kazanımlar
4.6. Geçiş Kazanımları
5. SONUÇ RAPORLARI
5.2. Öğrenim ritmi
5.3. Kazanım kalıtları
-----5.3.1. Kültürel bağlamlar
-----5.3.2. Sosyal bağlam
-----5.3.3. Kişisel bağlam
5.4. Entelektüel kalıtlar
-----5.4.1. İlgi
-----5.4.2. Merak
-----5.4.3. Meşgale
1. Derslerin İşlenişi
Varlık Lisesinde derslerin işlenişinde yukarıdaki tabloda gösterilen öğrenim sürecindeki izlek takip edilir. Derslere ilişkin genel yaklaşımlar ise şu şekildedir:
Türk Dili ve Edebiyatı Dersi
Lise eğitimi süresince okuma, yazma ve sözlü iletişim öğrenilerinin esas olduğu Türk Dili ve Edebiyatı dersi, Varlık Lisesi bünyesinde dil duyarlılığı ile edebiyat kültürünün geliştirilmesi ve pekiştirilmesini gözeten bir anlayışla işlenir. VAP verilerinde akademik başarının birinci önceliği olarak saptanan dil kullanımı ve yeterliliğinin artırılması yönünde yürütülen bu derste, öğrencilerimizin öğrenim yılı boyunca belirlenmiş edebiyat okumaları yapmaları da sağlanır. Yapılan bu okumaların verimliliğini artırmak için öğrencilerden okudukları eserlere ilişkin raporlar talep edilir ve bu raporlar üzerinden kendilerine yazılı dönüşler sağlanır.
Matematik Dersi
Lise eğitimi sürecinde aritmetik, cebir, geometri ve veri sayma ile olasılık başlığındaki öğrenilerin esas olduğu matematik dersi, Türkiye’de ve dünyanın pek çok ülkesinde lise eğitimine başlayan öğrencilerde ön öğreni eksikliğinin en fazla olduğu ders olarak gözlemlenmektedir. Nitekim MEB tarafından yürütülen Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Projesi (ABİDE) raporu da 8. sınıf öğrencilerinin yüzde 53’ünün matematik dersinden temel düzeyde eksikliklerinin olduğunu göstermektedir –dahası bu oranın yüzde 16,4’ü temel altı düzeyde eksikliklere işaret etmektedir. Bu veriler eşliğinde matematik dersi Varlık Lisesi bünyesinde, ön öğreni eksikliklerinin tespiti ve giderilmesi yönünde üretilen bireysel odaklı programlar özelinde işlenir.
Fizik, Kimya ve Biyoloji Dersleri
Lise eğitimi sürecinde 9. ve 10. sınıfta tüm öğrencilerin, 11. ve 12. sınıfta ise sayısal grubu öğrencilerinin sorumlu olduğu fizik, kimya ve biyoloji dersleri öğreni listelerinin yoğunluğuyla dikkat çeken derslerdir. Bu çok sayıda öğreni göz önüne alınarak Varlık Lisesi bünyesindeki fen bilimleri dersleri, öğrenilerin kalıcı bir şekilde edinilebilmesi için uygulama destekli bir anlayışla yürütülür. Bu şekilde Varlık Lisesi’nde fizik derslerinin en az yüzde 30’u, kimya ve biyoloji derslerinin de en az yüzde 20’si Fen Bilimleri Laboratuvarında gerçekleştirilir.
Tarih ve Coğrafya Dersleri
Lise eğitimi sürecinde insanlık tarihine ilişkin genel kültürün edinilmesi ve vatandaşlık bilincinin geliştirilmesine odaklanan öğrenilerden oluşan tarih dersi ile doğa – insan ilişkilerinin doğa ve insan üzerindeki etkilerinden hareketle bilinen tek yaşam formunun bulunduğu gezegenimizin yapısının anlaşılmasına odaklanan kazanımlardan oluşan coğrafya dersi öğrenciler üzerinde yoğun bir entelektüel ilgi ve merakın uyandırılmasının esas olduğu iki derstir. Bu yüzden Varlık Lisesi’nde bu dersler, bilgi aktarımına dayalı bir şekilde değil, ilgi ve merak uyandırmaya dayalı bir yaklaşımla yürütülür. Ayrıca bu derslere yönelik destekleyici unsurlar olarak, programlı bir şekilde belgesel, film ve okuma etkinlikleri gerçekleştirilir.
Felsefe Dersi
Öğrencilerin diğer derslerden ayrı olarak ilk kez lise eğitimi sürecinde karşılaştıkları felsefe, bir yandan eğitim tarihindeki başat rolü, bir yandan da Varlık Lisesi’nin bizzat var olma nedeni olma noktasında okulumuzda üzerinde önemle durulan bir ders olma özelliğini taşır. Varlık Lisesi’nde felsefe dersleri, filozofların temel eserlerinden seçilmiş metinlerin analizine odaklanan inceleme ve irdeleme çalışmaları ile felsefi metin yazma etkinlikleri üzerinden gerçekleştirilirken, öğrenciler üzerinde felsefi bir birikim ve duyarlılık kazandırılması amaçlanır. Okulumuzda felsefe derslerinin yanı sıra bilhassa sözel öğrenciler işlenen mantık, psikoloji ve sosyoloji dersleri de benzer bir yaklaşımla yürütülür.
Yabancı Dil Dersleri
Varlık Lisesi’nde birinci yabancı dil olarak İngilizce, ikinci yabancı dil olarak da Fransızca dersleri işlenir. Öğrenmek için ayrıca kurslara gidilen ve pek çok öğrencinin büyük zorluklar yaşadığı yabancı dil dersleri, diğer derslerden ayrı bir çalışma sistemini gerektirmesi bakımından dikkat çekicidir. Bu farklılıktan hareketle Varlık Lisesi’nde VAP esasları doğrultusunda özel olarak hazırlanmış bir yabancı dil programı yürütülür. Bu şekilde öğrencilerimizin hazırlık sınıfı okumadan ve hiçbir ek kursa gitme gereği duymadan B1 düzeyinde bir İngilizce ile A2 düzeyinde bir Fransızca edinmesi amaçlanır. Bu amaç doğrultusunda Varlık Lisesi mezunlarının İngilizce eğitim veren üniversitelerde hazırlık sınıfını doğrudan geçip eğitimlerine başlamaları için, 12. sınıftaki üniversite sınav gündemi de gözetilerek, yabancı dil programı 9. sınıftan 11. sınıf bitimine değin yoğun bir şekilde organize edilmiş bin saati aşan düzeyde bir ders trafiği üzerinden yürütülür. Bu şekilde öğrencilerimizin 11. sınıf bitiminde B1 düzeyinde bir İngilizce ve A2 düzeyinde bir Fransızca yeterliliğine sahip olmaları gözetilmektedir.
Görsel Sanatlar Dersi
Algılama, analiz etme, farklı bakış açıları geliştirme, eser üretme vb gibi öğrenilerden oluşan görsel sanatlar dersi, Varlık Lisesi bünyesinde güzel sanatlar hakkında entelektüel bir birikim ve duyarlılığın edinilmesine odaklanan bir yaklaşımla yürütülür. Bu derste öğrencilerin çeşitli eserler üretmesi de özellikle teşvik edilirken, üretilen bu eserlerin okulumuz bünyesindeki etkinlikler kapsamında sergilenmesi de sağlanır. Görsel sanatlar dersinin tümü, özel Görsel Sanatlar Dersliğinde yürütülür.
Beden Eğitimi ve Spor Dersi
Varlık Lisesi bünyesinde beden eğitimi ve spor dersi, öğrencilerimizin başka bir spor salonuna gitme ihtiyacı duymayacağı şekilde organize edilen yaklaşık 300 metrekarelik spor salonunda ve okul bahçesinde yürütülür. Bu derste, öğrencilerin MEB öğrenilerini edinmelerinin yanı sıra, düzenli spor yapma alışkanlıklarının gelişmesi ve pekişmesi yönünde de önemle durulur.
2. Ödev Organizasyonu
Eğitim öğretim faaliyetlerinin en başat unsurlarından biri olan ödevlendirme,, Varlık Lisesi bünyesinde öğrencilerin edinmesi gereken kazanımların organize edilmesi noktasında profesyonel bir şekilde VAP esasları doğrultusunda yürütülür. Bu şekilde Varlık Lisesi’ndeki tüm ödevlendirmeler, çağdaş yaşam periyotlarımız gözetilerek sadece haftalık olarak yapılır. Okulumuzda hiçbir şekilde günlük, aylık ya da belirsiz zamanlı ödevlendirmeler yapılmaz.
Eğitim koordinatörlüğümüzce özel olarak yapılandırılmış ödev organizasyonumuz şu şekildedir:
- Öğrencilerimiz ödevlerine ilişkin bilgileri her cuma günü kendilerine teslim edilen VAP Ödev Bilgilendirme Evrakı üzerinden takip ederler. Bu evrak ayrıca internet sitemizde de yayımlanır.
- Ödevlerin nicelik kontrolü, VAP Ödev Bilgilendirme Evrakında belirtilen gün içindeki ders saatinde ilgili öğretmen tarafından VAP Ödev Kontrol Evrakına işlenerek yapılır.
- Ödevlerin nitelik kontrolü, ilgili öğrenciye ilişkin tüm verilerin işlendiği VAP programı üzerinden gerçekleştirilir. Her bir öğrencinin, ders devamlılığı, ödev yapımı, tarama ve deneme sonuçları, yazılı ve performans notları gibi verilerinin yanı sıra; okuduğu kitaplar, izlediği film ve belgeseller, katıldığı etkinlikler, yaptığı kulüp çalışmaları vb gibi her akademik eyleminin kayıt altına alındığı bu programda, söz konusu veriler arasındaki ilişkilerden hareketle ödev, çalışma, ders içi verimlilik gibi niteliksel hususlar sayısal verilere dönüştürülebilmektedir.
- Varlık Lisesi öğrencileri ödevlerini en fazla bir hafta gecikmiş olarak öğretmenlerine iletebilirler. Gecikmiş ödevlerin öğretmenlere iletme ve VAP Ödev Kontrol Evrakına işletme sorumluluğu tümüyle ilgili öğrenciye aittir. Gecikmiş ödevler öğrenci dosyasına gecikmiş ödev olarak işlenir.
- Varlık Lisesi öğrencilerinin ödev yapma sorumluluklarının en az yüzde 70’ini düzenli olarak gerçekleştirmeleri esastır. Bu baremin altına düşen öğrencilere koordinatörlüğümüz tarafından akademik uyarı verilir.
Ödevlendirme Baremleri
Varlık Lisesinde haftalık ödevlendirmeler Türkiye genelinde öğrencilerin haftalık boş zamanları üzerine 2012 yılında eğitim koordinatörlerimizce yapılan VAP araştırması raporundan hareketle düzenlenir. Bu raporda, Türkiye’deki öğrencilerin, okulda geçirdikleri vakit ve ulaşım, yemek, kişisel temizlik vb gibi günlük rutinleri için harcadıkları zaman ile uyku saatleri çıkarıldığında geriye bir hafta içinde kendilerine kalan boş zaman hesaplanmıştır. Bu boş zamanın en fazla yarısının ödev çalışması için talep edilebileceğini belirleyen koordinatörlerimiz, öğrenim görülmekte olunan sınıf düzeyi ve programı ile üniversite sınavlarına hazırlık süreçlerini de gözeterek ilgili yıldan itibaren Varlık bünyesinde her bir sınıf düzeyine yönelik baremler belirlemiştir.
3. Ölçme Değerlendirme
Varlık Lisesinde tüm derslere ilişkin her dönem en az iki yazılı sınavı yapılır. Öğretmenler gerekli gördükleri durumlarda koordinatörlüğünün onayıyla üçüncü yazılı da yapabilirler. Bununla birlikte, Beden Eğitimi ve Spor dersi ile Görsel Sanatlar dersinde ağırlıklı olarak uygulamaya yönelik programlar takip edildiği için yazılı sınavı yapılması zorunlu değildir. Söz konusu bu derslerde yazılı sınav yapılıp yapılmamasına ilişkin kararı ilgili branş öğretmenleri verir. Bununla birlikte bu derslerdeki ölçme değerlendirme uygulamaları hiçbir şekilde VAP esaslarına aykırı şekilde gerçekleştirilemez.
- Okulumuzda tüm yazılı sınavları ilgili sınıf düzeyine yönelik ortak sınav olarak gerçekleştirilir.
- Yazılı sınavları, yüzde 40 temel düzey, yüzde 40 orta düzey ve yüzde 20 ileri düzey öğrenilerin sorgulanmasına yönelik hazırlanarak uygulanır.
- Varlık Lisesinde performans notlarının belirlenmesine ilişkin sayısal değerler öğrenim yılı başındaki ilk öğretmenler kurulu toplantısında kararlaştırılır. Alınan karar doğrultusunda koordinatörlük tarafından kriterlerin ve etki yüzdelerinin gösterildiği değerleri belirten VAP Performans Değerlendirmesi belgesi her bir ders için ayrı ayrı hazırlanarak öğretim yılı başında tüm öğrencilere ve velilere ilan edilir. Proje notları ise her öğretim yılı başındaki ilk öğretmenler kurulu toplantısında güncellenerek onaylanan Varlık Lisesi Proje Yönergesindeki ilgili esaslar doğrultusunda ilgili öğretmen tarafından belirlenir.
- Varlık Lisesinde ara sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının denetlenmesi ve takip edilmesi için tüm derslere ilişkin kazanımların sorgulandığı AKS (Ara Kontrol Sınavları) uygulanır.
- Varlık Lisesi’nde 12. sınıf öğrencilerine yönelik ders programına paralel şekilde yürütülen YKS çalışmaları kapsamında her hafta bir TYT ve bir AYT denemesi uygulanır.
4. Üniversite Giriş Sınavlarına Yönelik Çalışmalar | YKS, TYT, AYT
Bu kapsamda Varlık Lisesi’nde YKS çalışmaları Sayısal, Eşit Ağırlık, Sözel, Yabancı Dil, Sanat ve Spor grubu olmak üzere 6 farklı alanda yapılmaktadır. Sanat grubundaki çalışmalar yalnızca güzel sanatlar fakültesine yönelik yürütülmektedir.
Okulumuzda üniversite giriş sınavlarına hazırlık süreci 9. sınıftan itibaren takip edilen bir program eşliğinde yürütülerek bu programa paralel şekilde düzenli ölçme değerlendirme çalışmaları yapılır.